ЦИФРОВИЙ УНІВЕРСИТЕТ ЯК НОВА ПАРАДИГМА ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВО-ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ

Журнал
Журнал
Вид
Журнал
Дата
Журнал
DOI
Журнал
Анотація
Журнал
Мова
Журнал
URL
Журнал

Назва видання

Наукові перспективи

Тип

Стаття

Дата

October 8, 2025

Автори

Бобро Наталія

DOI

https://doi.org/10.52058/2708-7530-2025-9(63)-666-675

Аннотація

У статті обґрунтовується концепція цифрового університету як нової парадигми організації науково-освітнього простору в умовах глобальних трансформацій, що охоплюють економічні, соціальні, технологічні та культурні сфери. Цифровізація вищої освіти розглядається як багатовимірний процес, що забезпечує інтеграцію освітніх, наукових, інноваційних та підприємницьких напрямів діяльності університетів у єдиній цифровій екосистемі. Акцентовано, що розвиток цифрових платформ, інтелектуальних сервісів, технологій віртуальної та доповненої реальності, робототехніки, хмарних рішень, блокчейну, аватарів викладачів та соціальних мереж змінює традиційні бізнес-моделі університетів, сприяючи їхній стійкості та конкурентоспроможності на глобальному ринку освітніх послуг.Особливу увагу приділено аналізу феноменів дистанційного й гібридного навчання, що стали ключовими під час викликів останніх років і нині інтегруються у структуру цифрового університету як сталий освітній формат. Ринок дистанційної освіти набув ознак «освітибез кордонів», забезпечивши цілодобовий доступ до знань і сприявши масифікації вищої освіти. Водночас формування цифрових платформ створює нові умови для ринкової конкуренції, де пріоритетним стає не максимізація прибутку, а зростання мережевих ефектів, розширення академічної мобільності та залучення широкого кола здобувачів. У статті висвітлено роль інтернаціоналізації, інтеграції та гармонізації освітніх систем у становленні цифрового університету. Виокремлено значення міжнародних освітніх альянсів, транскордонних форм навчання, академічної мобільності та глобальних ініціатив (зокрема Болонського процесу), що забезпечують створення єдиного європейського та світового освітнього простору. Визначено, що масифікація та неперервність освіти стають провідними чинниками розвитку людського капіталу, оскільки забезпечують безперервне оновлення компетентностей упродовж життя.Додатково проаналізовано розвиток корпоративних університетів як альтернативної форми підготовки кадрів, що активно інтегруються у світовий освітній ринок. Зроблено висновок, що цифровий університет поєднує класичні цінності університетської освіти з новими форматами діяльності, інтегрує глобальні тенденції цифровізації та інтернаціоналізації, забезпечує розвиток нематеріальних активів і зміцнення інституційної стійкості, а також стає важливим чинником формування економіки знань та сталого розвитку суспільства.

Мова

Українська

URL

http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/29539

Публікації

Консультація з
Наталією Бобро

Дякую за ваш запит!
Oops! Something went wrong while submitting the form.